Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

En hyggelig børnehave der har små inspirerende lege- og læringsmiljøer

Stuernes indretning afspejler læringsmiljøer der understøtter børnenes udvikling

Valmuestuen og Kornblomststuen, er indrettet efter hvad børnene er optaget af, samt pædagogiske tiltag for at inspirere børnene til forskellige former for leg, eksperimenter og kreativitet. 

Kreativiteten understøttes på begge stuer i form af at mange forskellige materialer som børnene kan tages i brug og eksperimentere med og komme med deres eget udtryk.

Rollelege, konstruktionslege og liggende er også tilgængelig. En væg med billeder af brandbiler og udrykningskøretøjer sætter fantasien i gang og under står kasser med matchende legetøj.

Dukkekrog og legekøkken, hvor bordet står dækket med dug, kurve med ”legemad” og service og dukken er puttet i den lille dukkeseng, fanger især de yngste og hurtig er rollelegen igen.

Rummene er foranderlige alt efter hvad børnene er optaget af, eller hvilke projekter grupperne arbejder med.

 

Legepladsen en tryg oase, der understøtter og udvikling dit barns kompetencer

Hyggelig legepladsen der er fordelt med små som store ”legerum”. Der plads til grov motoriske lege, der kræver god plads, men også huler mellem træer og legehuse hvor rollelegene kan udfolde sig.

Vores lille skov i baghaven, hvor man kan besøge den ”lille butik”, klatre i træer, sanse træer og hvordan årstiden ændre dem og deres kroner.

Cykelbanen indbyder til mooncars, løbecykler og taxi-cykler hvilket prioriteres højt i børnenes udvikling af balance og selvhjulpen hed.

En taxi-cykel bliver forvandlet til brandbil, ved at en slange monteres og et stort udrykningshold rykker ud. De små sidder bagpå og styrer vandslangen og oplever at være en del af legen. 

Det lille bål sted, hvor røgen kildrer i næsen og sviger i øjnene. Varmen fra bålet gør, at vi søger sammen, snakker og synger og får øje på hinanden. Alt imens gryden over bålet bobler med varmt suppe, vi snart vil nyde.

 

To store sandkasse inspirer til fantasilege, rollelege og de grov motoriske lege. 

Sandkasser appellerer til at grave de store udgravninger med kanaler, eller man kan bage en lækker sandkage.  Lige ved siden af, kan man hoppe på børne-bussen der køre ud i den store verden.

I sansegyngen sidder man tæt med venner og mærker suset i maven sammen, eller man kan gynge højt på de store dæk gynger. 

På klatrevæggen og tårnet vover man sig op i højderne. Det kildrer i maven, og glæden stråler ud af børnene, når de mestre det. 

 

Fodboldbane og krattet omkring forvandles til det børn optages 

Fodboldbanen indbyder både til bold- og andre regellege. Den er omsluttet af frugt -træer og -buske, som høstes af børnene sommer og efterår.

Der bygges huler i træerne rundt om på legepladsen af brædder, presenninger, dæk og andre ”byggematerialer” børnene finder i den nye ”materiale gård”

 

Rummenes indretning og muligheder er ikke tilfældigt

Indretning, atmosfære og struktur har betydning for børns udvikling, læring, dannelse og trivsel. Denne tilgang trækker Reggio Emilie filosofien fra, og som vi er inspireret af.

Vi tænker børns behov, interesse og udvikling ind alle steder, både ude som inden for i børnehaven. Vi pirrer deres nysgerrighed med dyr, billeder, lege og kreative ting der støtter disse og de slet ikke kan lade være med at eksperimenterer. 

Garderoben øver vi selvhjulpen hed

Info tavle med relevant oplysninger er lige indenfor hoveddøren. Her er billede af den voksne man siger ”godmorgen” og ”farvel” til. I Barnets garderobe, er der plads til sko, støvler, jakke, en kasse med ekstra tøj. Plus en ekstra knag til regntøj og flyverdragt.

Selvhjulpen hed vægtes højt også i garderoben. Det kræver en overskuelig garderobe, piktogrammer til vejledning samt nærværende voksne til at støtte og guide dit barn.

 

Hyggeligt køkken-alrum

Plads til hygge med en bog i sofaen, kreative ting ved borde eller studere vores dyr.  

Køkkenet er indrette til at børnene kan være deltagende i madlavning.

Morgenmaden kan nydes nær ved den voksne der tager imod børnene om morgen

En lille dyreoase findes midt i all-rummet. Her hilser Leo og Molly, vores to undulater, med fløjt til alle, fisk i akvarium, vanderne pinde og Congosnegle ved siden af.

Små legemiljøer skabes hurtig med afskærmet papvægge, så børnene har ro til at fordybe sig i deres leg.

 

Kælderen et sted til tumlelege og kreative kreationer opbygges 

Kroppen har brug for at mærke sig selv og de andre. I kælderen er der mulighed for de kropslige og sansemæssige lege. Både i det vilde tumle lege, de struktureret motorisk baner, afslapning med pædagogiske massage og kreative lege. 

Kælderen rummer mange muligheder, både at bygge den store motorik bane, med madesser, puder og ”træde sten”, hvor balancen, grovmotorikken og styrken sættes i spil.

Tumle og anse mase lege hvor børnene øver sig i at mærke efter, hvad der er rart og sige fra, men også afstemme, og aflæse andre og reagere hensigtsmæssigt herefter.

Vigtige kropserfaringer, læring og dannelse sker netop her i dette rum. Her øves og læres med en nærværende og guidende voksen.

Kælderen er foranderlig, derfor forvandles det også til et kreative rum hvor store armbevægelser kan komme til udtryk eksempel på det store lærred. Fælles skabet opstår når børnene får øje på hinanden og de sammen skaber et udtryk.