Kreativitet, natur og relationer som omdrejningspunkt

Legen skaber relationer og de sociale, kropslige og sproglige kompetencer styrkes

Legen har betydning for barnets udvikling. Det er igennem legen, at barnet udvikler sine sociale kompetencer, det lærer at gå på kompromis, at drage omsorg, at være nysgerrig og modig.

Sproget bruges i legen, for at blive enige om hvad man leger og hvad der sker i legen.

Kroppen sættes i spil for at agere en rolle, mærke hvor mange kræfter det eksempel kræver at fange en fantasi løve.

Empatien udvikles i legen, når man skal tage hensyn og drage omsorg til sine venner og de voksne.

De voksne leger med, da de både kan kommer med inspiration, understøtte og udvikle legen. De voksne har en bevidsthed hvorfor og hvornår de skal støtte, guide og udfordre børnene i legen.

Naturen styrker legen og fællesskabet udvikles

Naturen inspirer børnenes leg og de glemmer tid og sted og fortrylles ind i et andet univers.

Børn er kropslige og sanselige, og har brug for bevægelse og sanse den verden de er i. Uderummet er der plads og mulighed for at de vilde lege med sine venner, de store armbevægelser og de sansemæssige oplevelser med naturens  forskellige materialer.

I legen bliver træerne hulen hvor de bor. De går på jagt sammen efter løver, og bringer de store vilde løver hjem, hvor de bliver fordret med blade og ”kødben”.

Hvem er Børnehaven Ridemandsmøllevej

3-6 årlige kommunal børnehave beliggende midt i Godthåb, med gåafstand til park, natur, købmanden og liggende.

Vi har plads til 44 børn og er 7 personaler fordelt på 1 leder, 3 pædagoger, 1 pædagog medhjælper, 1 pædagogstuderende og 1 flexmedarbejder.

Børnene er stueopdelt, blandet i alder. Stuerne har samling hver dag og fordyber sig i projekter om formiddagen. Om morgenen og efter frokost i uderummet har de mulighed for at lege på tværes af stuerne.

I er altid velkommen til at komme og besøge vores institution efter aftale. I er også velkommen til at benytte vores legeplads uden for åbningstiderne.