Natur, tryghed og sociale fællesskaber som fokus

Alle er værdifulde

Alle er værdifulde i Børnehaven Ridemandsmøllevej. Om man er barn, forældre eller personale, vægter vi højt at alle føler sig værdsat,  velkomne og en del af børnehaven.

Du mødes af positive og anerkende voksne, der vil dig og dit barn det bedste. Vi giver os tid, til at forstå hvad der er på spil ved jer, glæde, frustration, bekymring, sorg og liggende.

Sociale fællesskaber styrkes i legen og barnet dannes, lære og udvikler sig

I legen oplever dit barn sig selv og andre. Det lære og dannes igennem legen og det sociale fællesskab. Det vigtig at alle børn føler sig en del af fællesskabet og at de voksne er bevidste om hvordan de støtter barnet i at være en del af et fællesskab og legen.

Trygge rammer skabes, så det enkelte barn har mulighed for at bringe sine kompetencer i spil, hvor det møder nærværende voksne der kender og ser dit barn, anerkender dets interesser, følelser og behov.

Vi er mestre i at danne små relation grupper, hvor børnene kan finde ro til fordybelse. Engageret, nærværende voksne, der både inspirerer, kommer med input, men også støtter og guide dem, når de bliver udfordret.

Vores ansvar er at justere os og finde ud af hvad der er på spil for dit barn, for derved at trøstet, hjælpe og guider det videre.

Udvikling at selvstændige børn styrkes ved forudsigelig struktur, meningsskabende aktiviteter og medbestemmelse.

Vi strukturerer vores hverdag, så det er tydeligt for børnene hvornår de selv kan bestemme, og hvornår det er rutiner og planlagte aktiviteter

I de planlagte aktiviteter og rutiner har vi for øje, at det skal give mening for barnet, samt det oplever at have medindflydelse.

I selvvalgte aktiviteter og lege, sikre vi sunde relationer ved at være undersøgende og understøtte børnenes leg.

Selvhjulpen giver barnet frihed til mestre den verden de indgår i. Derfor giver vi dit barn ro, tid og nærvær til eksempel selv at tage tøj og sko på.

Når barnet mestre selv at tage overtøj og sko på, kan det selv bestemme om den vil hurtig ud og lege med sine venner på legepladsen.