Traditioner og værdier kendetegner børnehaven

Børn lærer, dannes og udvikler sig med de aktiviteter, traditioner og værdier de i løbet af årets gang er med til

Vi vægter traditioner som jul, fødselsdage, påske, sommerfester og liggende højt. Vi introducere børnene i kulturen omkring de forskellige højtider, men lader det også være op til børnene selv at skabe deres egne udtryk eksempel hvordan et julehjerte ser ud, her bruger vi ikke skabeloner men børnene bruger deres egen kreative fantasi til at klippe, udsmykke det. Til påske klipper de deres egne gækkebreve og forsøger selv at sætte et rim sammen.

En hyggelig tradition med bedsteforældre

Bedsteforældredag er en dag, hvor de kommer på besøg og fortæller om deres lege da de var små. Sammen med barnebarnet, sætter de sammen spor på børnehavens legeplads med at plante små træer, blomster og liggende.

Temauger hvor vi i fællesskab går på sporet af et fælles emne

Temauger rammesættere vi forløbet, eksempel insekter, sommerferie kasser og liggende. Her fordyber vi os i små grupper, hvor vi veksler mellem ny viden fra den voksne, børnenes input og sammen gå på opdagelse. Vi ved derfor aldrig helt hvor vi ender, da det kommer an på hvad børne gruppen og den voksne bliver optaget. Ved at børnene selv bringer deres interesser og input i spil, er de mere engageret og den læring og dannelse der sker i disse forløb vil den være forankres i børnene.

Fødselsdag en helt specielt dag.

Alle børn skal fejres og opleve deres dag og at de er noget helt specielt. Vi fejre fødselsdag om onsdagen, og I kan vælge mellem at holde det her i børnehaven eller vi skal hjem og besøge jer.

I samarbejde med forældrebestyrelsen har vi udarbejdet principper for fødselsdage med børnehaven. Kom gerne og spørg og få udleveret vores fødselsdagsfolder.

Traditioner der fejres årligt.

• Fastelavn hvor vi slår katten af tønden i all-rummet. Vi sidder i rundkreds på stole, så vi kan se hinanden og den der skal slå katten af tønden. Vi synger fastelavns sagen og spiser fastelavnsboller. Både børn og voksne er klædt ud.
  • Påske laver alle gækkebreve med rim på. Børnene går ud i små grupper og aflevere deres gækkebrev i deres postkasse. Vi holder også påskefrokost , hvor førskolebørnene står for at dækkebore og pynte dem, imens leger de andre børn påske lege uden for. Påskeharen kommer også forbi en dag og laver drillerier.
  • Bedsteforældredag for hver stue er enten dagen før Stor Bededag eller Kr. Himmelfartsdag. Her leger vi små lege, planter de frø/planter som bedsteforældre har med.